Moje prvé stretnutie s tvorbou Cirque du Soleil (CDS) bolo, ak sa dobre pamätám, záznam inscenácie Quidam, ktorý pravidelne môžete na Slvoensku vidieť vo Vianočnej ponuke STV. Bolo to asi pred desiatimi rokmi. Vtedy som ani len netušil, čo to CDS je, kde sídlia a aká je programová pestrosť ich produkcie. Moje druhé stretnutie bolo dramatickejšie a vzrušujúcejšie – 3D film – prvý v mojom živote – Cesta človeka, v práve otvorenom I-MAXe v Bratislave. Bol som tam spolu so svojou manželkou a s našimi dvoma synmi. Všetkých nás to úplne vzalo. Odvtedy som sa začal o CDS zaujímať viac. Začal som poškuľovať po možnosti vidieť aj ďalšie produkcie. Naaďabil som v TV ponuke na záznam predstavenia Dralion a videl som vo Viedni pred pár rokmi aj plagát pozývajúci na predstavenia CDS. Túžil som tam ísť, no žiaľ, cena lístka sa mi v tom čase zdala nedostupne vysoká a pochyboval som o tom, či to bude naozaj stáť za to. Vtedy mi ani len na um nezišlo, že raz budem sedieť v hľadisku jednej zo show Cirque, ako jeho zamestnanec. Stalo sa tak. Priamo v sídle CDS v Montreale na jednej z repríz najnovšieho titulu TOTEM.
Názvoslovie:
Cirkus = bývalými vojenskými jazdeckými oddielmi založený zábavný podnik na predvádzanie konskej drezúry, z ktorého sa neskôr vyvinula drezúra všakovakých iných zvierat poprekladaná bez ladu a skladu rôznymi artistnými vystúpeniami akrobatov, povrazolezcov, iluzionistov a žonglérov. Neskôr k výstupom artistným pribudli komické výstupy klaunov, hudba, kostými a svetlá. To je CIRKUS, ako ho poznáme z detstva, z kníh, z filmov a z doterajšej skúsenosti s českými, prípadne sovietskými cirkusmi, ktoré v minulosti hojne navštevovali a sporadicky ešte občas aj navštevujú Slovensko.
Divadlo = starodávne umenie scénického rozprávania konfliktného príbehu s nečakaným rozuzlením vyjadrené nekonečným množstvom akustických a optických výrazových prostriedkov.
Nový cirkus = postupne implantovanie výrazových prostriedkov divadla do cirkusovej produkcie. Táto transformácia začala v sedemdesiatych rokoch dvadsiateho storočia odmietnutím drezúry zvierat a potrebou nahradiť ju inými zaujímavými a zmysluplnými prvkami javiskovej výpovede. Z Francúzska sa rozšírila do celej západnej Európy a neskôr aj do Kanady a do USA. (Dnes sa začínajú objavovať prvé pokusy o Nový cirkus aj vo východnej časti Európy)
Cirkusové divadlo = kompletná implatácia postupov operného, činoherného, tanečného a multimediálneho javiskového performance do cirkusovej produkcie s cieľom vytvoriť jednotnú, kompaktnú a vzájomne organicky poprepájanú trojdimenzionálnu javiskovú príbehovú výpoveď s mimoriadným emocionálnym účinkom a estetickou filozofickou hodnotou = tvorba Cirque du Soleil.
Pri vchode do areálu Cirkusového divadla CDS musíte akceptovať niekoľko obmedzení: v celom areáli je prísne zakázané fačiť (hoci ste pod holým nebom!), fotografovať (okrem jedného jediného na to špeciálne vyhradeného miesta s veľkým plagátovým tablom), konzumovať so sebou prinesené nápoje a jedlo. Vstupom do „foyer“ Grand Chapiteau sa ocitáte v priestoroch bussinescentra CDS s propagačnými a reklamnými predmetmi od výmyslu sveta, s jedlom, pitím a toaletami na najvyššej možnej úrovni. Čakáte a čítate program predstavenia pripomínajúci katalóg výstavy umelca, alebo propagačnú publikáciu renomovanej firmy, s nádhernými farebnými fotografiami a vyčerpávajúcimi informáciami o vzniku spektaklu.
Vstupujete do priestorov samotného cirkusového stanu a ocitáte sa v úplne inej realite. Všetko, ale úplne všetko je prispôsobené podstate a zmyslu nasledujúcich dvoch hodín javiskovej výpovede.
TOTEM je dvadiate ôsme veľkorozmerné multimediálne javiskové dielo, ktoré v dielni tvorcov Cirkusového divadla CDS za uplynulých dvadsaťpäť rokov jeho existencie vzniklo a tretie v tomto roku!.
Hlavný tvorca projektu Robert Lapage, renomovaný kanadský operný režisér je zároveň tvorcom najpredávanejšieho, najslávnejšieho, najnavštevovanejšieho rezidenčného diela CDS v Las Vegas „KA“. To samo je vizitkou najvyššej kvality a predzvesťou toho, že v Toteme sa stretneme s naozajstnou opernou poetikou, dokonalou harmóniou hudby, spevu tanca a dramaturgického vývoja deja.
Hra sa asi v štvorpätinovej aréne, ktorú prerušuje na jednej strane horizont tvorený veľkým rákosím, pred ním je kúsok akoby naplavenej plytčiny pomaly sa dvíhajúcej zo dna močiara tvoreného manéžou uprostred (manéž používam, aby bolo jasné, že to je kruh, ale inak je to javisko s hydraulicky ovládanou a počítačom riadenou javiskovou technikou najmodernejšej úrovne) a na nej obrovský korytnačí pancier. Na steny Big tentu sú premietané ranné zore práve svitajúceho začiatku dňa a z reproduktorov počuť hlasné kŕkanie žiab a inej močiarnej hávede. Sme na počiatku vekov, kedy sa z vody na planéte Zem začal tvoriť ŽIVOT.
Svetlá umožňujúce divákom zaujať jedno z asi dvetisíc sedadiel pomaly zhasínajú a z vrcholku šapitó sa začne v sprievode magickej hudby spúšťať k povrchu korytnačieho panciera bytosť celá odetá v trblietavej kombinéze akrobata, kozmonauta, či hviezdnej entity, v ruke s rozžiarenou guľou – iskrou ŽIVOTA! Rázne gesto dá pokyn na veľkú premenu – korytnačí pancier sa otvára a v jeho útrobách vidíme hmýrenie neuveriteľného množstva živých tvorov. Príbeh ŽIVOTA na planéte ZEM môže začať.
Tu moje rozprávanie o príbehu skončím. Všetci ho poznáme zo škôl. Prajem Vám fantastické zážitky z toho, ako dokonale sugestívne, múdro, často veľmi vtipne, prekvapivo a nečakane výstižne, niekedy aj ostro satiricky, inokedy nežne a potom zas až mysteriózne magicky strieda autorský tím za pomoci takých výrazových prostriedkov ako je laterná magika, či hydraulicky ovládaný obrovský chvost jaštera či obrieho škorpióna dvíhajúci sa nad zadnou scénou, vývojové obdobia, miesta a kultúry rôznych kontinentov a rás na ceste vývoja ľudstva od tohto počiatku až do predpovedanej budúcnosti. Bol som trikrát dojatý k slzám, asi desaťkrát som vrieskal bravó a ruky ma boleli od tlieskania už po prvej časti.
Vari najviac stojí za zmienku trapézový duet čerstvých absolventov L’ecole National du Cirque nazvaný Jeux de seduction – Hry zvádzania, ktorý je neuveriteľne náročným spojením akrobatickej gymnastiky na pevnej vysutej hrazde, výrazového scénického tanca a mimoslovného herectva, dojímajúcim svojou mladosťou úprimnosťou a energiou na hranici ľudskej príťažlivosti, postava vedca objavujúca sa v celom príbehu s jeho zázračným využitím svetla poznania a samozrejme postava klaunsky brilantného Talianského macha parodujúceho najelementárnejšie pudové prehrešky našej konzumnej súčasnosti.
Niet povznáčajúcejšieho vzrušenia ako vedomie, že človek, na ktorého sa pozeráte, súc v skutočnom ohrození života alebo predvádzajúc činnosť na hranici uveriteľnosti a možnosti pochopenia, oslavuje svojím nadľudským výkonom jedinečnosť ľudskej existencie, obhajuje jej zmysel v tomto svete a poskytuje Vám satisfakciu a zároveň hrdosť na to, že aj vy ste človek.
Vďaka Cirque du Soleil je opäť zas o jedno múdre a zmysluplné umelecké dielo na svete viac.
A propos … keď som hovoril o tých peniazoch, ktoré som ušetril, na lístku za predstavenie Cirque du Soleil, lebo som si ho vtedy vo Viedni nekúpil … ak zrátam koľko ma stáli všetky návštevy málo významných a dokonca trestuhodne bezvýznamných divadelných inscenácii, ktoré som v živote videl, hanbím sa za to, aký som bol doteraz krátkozraký pri bývere a rozhodovaní sa o investíciách do vlastnej duše.
jeden z najhodnotnejších článkov na tomto webe. Vďaka Juraj 😉
super clanok. Vdaka Juraj a drzime ti vsetci palce v Cirque
….az ma clovek chut si to ist hned pozriet…. XD
trosku neskoro som toto precitala……ale je to UZASNE